Æstetiske læreprocesser

Eleverne har i projektet arbejdet med at få en dybere forståelse og øget naturbevidsthed, gennem først at sanse naturen, og derefter omsætte sansninger i forskellige æstetiske udtryksformer i naturen.

En af metoderne var Haiku digte, der blev skrevet i naturen. Eleverne målte endvidere puls før og efter arbejdet i naturen.

Her er elevernes og lærerens oplevelse af arbejdet med digte i naturen på Hellebækskolen:

Her er vejledningen til Hellebækskolens 7. klasse:Skriv et haikudigt

 

En klasse på Østerskov Efterskole har arbejdet med forskellige udtryksformer om naturens betydning for dem, gennem maleri, rollespil og oplæg om naturens betydning for mennesker.

8. klasse på Hellebækskolen har arbejdet med “Søhistorier”.

Søhistorier er produceret i en narrativ ramme om udfordringer for den lokale sø, som eleverne først blev introduceret til, og derefter lavede de disse to videoer inden for rammen.


 

4. klasse på Nyagerskolen har arbejdet med Haiku digte i naturen

Her ses deres resultater: